Ud over mit liv med hestene, har jeg været bidt af træning lige så længe jeg kan huske. Som ganske ung teenager begyndte jeg at løbe, og det er siden blev til nogle halvmarathon, ekstreme trailløb, OCR løb mm. Jeg elsker at løbe. Især OCR løb har fået en særlig plads i mit hjerte, og fået mig til at træne mere målrettet med min kropskontrol, teknik og styrke - og det kunne jeg mærke i min ridning! Jeg oplevede pludselig en balance og lethed i min ridning, som jeg ikke havde oplevet før, og jeg fik øjnene op for, hvor stor betydning den rigtig træning har for kroppen - også rytterkroppen! Derfor valgte jeg at uddanne mig til Personlig Træner, da jeg gerne vil give den erfaring videre til andre ryttere, og den vej igennem være med til at forbedre velfærden for både hest og rytter.

Ryttertræning

Vi træner vores heste til at være topatleter. Træningen er skemalgt og de foders efter nøje tilrettelagte foderplaner. Men hvad med os selv? Går vi lige så meget op i vores egen kost og træning, som hestens?
 
Hestetræning og ryttertræning følges ikke altid helt ad. Mange ryttere glemmer sig selv, og har kun fokus på hestens træning. Men det er mindst lige så vigtigt at holde sig selv i form. For rytterens form, smidighed og kropskontrol har stor indflydelse på hestens bevægeapparet. Gennem træning kan rytteren forbedre sin egen symmetri og reducere belastningen af hesten, hvilket på sigt kan øge dens holdbarhed og mindske risikoen for skader.
 
Skævheder hos rytteren har stor indvirkning på hestens fysiologi. De fleste af os har en svag og en stærk side, og hælder ofte i hofte og skuldre til den ene eller den anden side. Dette forplanter sig ned i hesten, som må kompensere for vores skævheder. Ved at lave ryttertræning med fokus på styrkelse af vores core (mave- og rygregion), kan vi forbedre vores balance og vores tyngdepunkt, og få bedre kontrol over vores position og bevægelse i vores hofter og bækken, og hermed forbedre kontrollen over hele kroppen.

Forskningen har talt
Forsker Alexandra Hampton fremlagde på ISES konferencen i Vancouver, Canada, et studie hvor man på baggrund af et otte ugers specialrettet træningsprogram for ryttere, evaluerede effekten heraf, ved at observere rytterne efterfølgende på hesteryg uden sadel, siddende i trav. Træningsprogrammet rytterne udførte, var specielt tilrettelagt ryttere og tog 22 min. at udføre. Programmet blev trænet 3 gange om ugen.
Hamton evaluerede tre afhængige variabler i sit studie: venstre/højre forskel i sadeltrykket på hestens ryg, maksimalt samlet sadeltryk på hestens ryg og hestens skridtlængde.
 
10 almindelige sunde ryttere på LA niveau og deres heste blev udstyret med elektroniske sadelunderlag til trykmåling. De gennemførte to ridetests i siddende trav: før de 8 ugers ryttertræning, og efter de 8 ugers ryttertræning.
 
Resultaterne før og efter træningsforløbet var tankevækkende! Samtlige ryttere udviste signifikante forbedringer i deres generelle symmetri med en markant ændring i deres højre/venstre tryk differentiale. Ligeledes blev den gennemsnitlige skridtlængde på hestene forøget med 8,4%.
Resultaterne dokumenter, at det at deltage i træningsprogrammer for ryttere kan have betydelig effekt på rytterens symmetri og reducere topbelastningstrykket på hestens ryg = bedre hestevelfærd.

Det er aldrig for sent at gøre noget
Er du ikke så smidig længere som du har været, eller er du feks. udpræget stærkere i din højre side end din venstre (eller omvendt), eller vejer du for meget, så er det næsten sikkert at det også afspejler sig i din ridning - og i din hest.
 
Priser på Personlig Ryttertræning: 
(månedligt abonnement/ingen binding!)
 
- Basis:
4 personlig træningstimer
pr. mdr. - 2000,-
 
- Premium:
8 personlig træningstimer
pr. mdr. - 3600,-
 
- Pro:
12 personlig træningstimer
pr. mdr. - 4800,-
 
Alle forløb vil indeholde:
  • Indledende samtale
  • Screening af dit udgangspunkt (kropsanalyse)
  • Personlig træning 1-3 gange om ugen
  • Nyt træningsprogram hver 4. uge
  • Kostvejledning
  • Support 24/7 via sms/messenger el. mail
  • Adgang til lukket Facebook-gruppe. 
  • Ugentlige målinger (vægt, målebånd)
Træningen bliver tilrettelagt efter dine behov og ønsker. Er du til træning hjemme i stuen, ude i naturen eller i et træningscenter. 
 
Tilbud til rideklubber, hestepensioner mm.:
 
Har I en stald hvor I kan samle mindst 5 ryttere til et 5 ugers træningsforløb?
Så kommer jeg en gang om ugen og underviser jer i Ryttertræning med fokus på styrke, balance og smidighed - specifikt rettet mod rytterkroppen, naturligvis.
Pris: 450,- pr. deltager. Gælder kun Sjælland og Sydhavsøerne. 
 
Møllehøjens Heste v. Maria Textor | CVR: 34103100 | Hårbøllevej 12, 4792 Askeby