Ud over mit liv med hestene, har jeg været bidt af træning lige så længe jeg kan huske. Som ganske ung teenager begyndte jeg at løbe, og det er siden blev til nogle halvmarathon, ekstreme trailløb, OCR løb mm. Jeg elsker at løbe. Især OCR løb har fået en særlig plads i mit hjerte, og fået mig til at træne mere målrettet med min kropskontrol, teknik og styrke - og det kunne jeg mærke i min ridning! Jeg oplevede pludselig en balance og lethed i min ridning, som jeg ikke havde oplevet før, og jeg fik øjnene op for, hvor stor betydning den rigtig træning har for kroppen - også rytterkroppen! Derfor valgte jeg at uddanne mig til Personlig Træner, da jeg gerne vil give den erfaring videre til andre ryttere, og den vej igennem være med til at forbedre velfærden for både hest og rytter.

RytterFitness

Vi træner vores heste til at være topatleter. Træningen er skemalgt og de foders efter nøje tilrettelagte foderplaner. Men hvad med os selv? Går vi lige så meget op i vores egen kost og træning, som hestens? Svaret er ofte nej.
 
Hestetræning og ryttertræning følges ikke altid helt ad. Mange ryttere glemmer sig selv, og har kun fokus på hestens træning og ernæring. Men det er mindst lige så vigtigt at holde sig selv i form og sund. For rytterens form, smidighed og kropskontrol har stor indflydelse på hestens bevægeapparet. Gennem træning kan rytteren forbedre sin egen symmetri og reducere belastningen af hesten, hvilket på sigt kan øge dens holdbarhed og mindske risikoen for skader.
 
Skævheder hos rytteren har stor indvirkning på hestens fysiologi. De fleste af os har en svag og en stærk side, og hælder ofte i hofte og skuldre til den ene eller den anden side. Dette forplanter sig ned i hesten, som må kompensere for vores skævheder. Ved at lave ryttertræning med fokus på styrkelse af vores core (mave- og rygregion), kan vi forbedre vores balance og vores tyngdepunkt, og få bedre kontrol over vores position og bevægelse i vores hofter og bækken, og hermed forbedre kontrollen over hele kroppen.
 
"Ridning lærer man kun ved at ride". Dette udsagn har naturligvis en stor del sandhed i sig. Men en veltrænet rytter, som er muskulært veludviklet, og dermed har en god styrke, balance og kropsbevidsthed, kan bruge sin indvirken på hesten meget mere målrettet og præcist end en svag rytter. Og det er uanset om man er konkurrencerytter på højt plan, eller rider skovtur to gange om ugen. Det gælder om, at vi "forstyrrer" (belaster) hesten mindst muligt, uanset niveau eller disciplin.
 
Udover at styrketræne for at opnå bedre balance, udholdenhed og koordinering, er det mindst lige så vigtigt at forbedre vores smidighed og mobilitet. Dette gøres gennem strækøvelser og mobilitetsøvelser. De fleste af os er mere stramme i den ene side end den anden, og ofte bliver hesten også mere stiv til samme side. Bevægeligheden i vores led må ikke være indskrænkede pga. forkortede muskler. En afspændt og smidig muskulatur er grundlaget for at kunne bruge kroppen korrekt, og det gælder for både hest og rytter.

Forskningen har talt
Forsker Alexandra Hampton fremlagde på ISES konferencen i Vancouver, Canada, et studie hvor man på baggrund af et otte ugers specialrettet træningsprogram for ryttere, evaluerede effekten heraf, ved at observere rytterne efterfølgende på hesteryg uden sadel, siddende i trav. Træningsprogrammet rytterne udførte, var specielt tilrettelagt ryttere og tog 22 min. at udføre. Programmet blev trænet 3 gange om ugen.
Hamton evaluerede tre afhængige variabler i sit studie: venstre/højre forskel i sadeltrykket på hestens ryg, maksimalt samlet sadeltryk på hestens ryg og hestens skridtlængde.
 
10 almindelige sunde ryttere på LA niveau og deres heste blev udstyret med elektroniske sadelunderlag til trykmåling. De gennemførte to ridetests i siddende trav: før de 8 ugers ryttertræning, og efter de 8 ugers ryttertræning.
 
Resultaterne før og efter træningsforløbet var tankevækkende! Samtlige ryttere udviste signifikante forbedringer i deres generelle symmetri med en markant ændring i deres højre/venstre tryk differentiale. Ligeledes blev den gennemsnitlige skridtlængde på hestene forøget med 8,4%.
Resultaterne dokumenter, at det at deltage i træningsprogrammer for ryttere kan have betydelig effekt på rytterens symmetri og reducere topbelastningstrykket på hestens ryg = bedre hestevelfærd.

Det er aldrig for sent at gøre noget
Er du ikke så smidig længere som du har været, eller er du feks. udpræget stærkere i din højre side end din venstre (eller omvendt), eller vejer du for meget, så er det næsten sikkert at det også afspejler sig i din ridning - og i din hest.
 
Billeder fra forskellige RytterFitness hold samt workshops, hvor jeg har været ude og undervise og træne ryttere.
Hvis I ønsker besøg hos jeres rideklub, hestepension, ridelejr eller lign., så kontakt mig for at høre om mulighederne. Jeg tilbyder forskellige forløb samt en-dags workshops.
Møllehøjens Heste v. Maria Textor | CVR: 34103100 | Hårbøllevej 12, 4792 Askeby